Proces diagnozy ADHD u osób dorosłych

Wiele dorosłych osób z ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), czyli zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, zmaga się z trudnościami, które przez lata pozostawały nierozpoznane lub mylnie interpretowane. ADHD wpływa na różne aspekty życia, m.in. relacje międzyludzkie czy funkcjonowanie zawodowe. Osoby z niezdiagnozowanym ADHD mogą doświadczać większej frustracji, wstydu, problemów z samooceną, chronicznego zmęczenia i poczucia przytłoczenia. Często uczą się maskowania swoich trudności perfekcjonizmem czy nadmierną samokontrolą, co generuje wysokie koszty – wyczerpanie psychiczne i fizyczne, poczucie niezrozumienia i osamotnienia czy zaburzenia poczucia własnej wartości.

Niezdiagnozowane ADHD może przyczyniać się do występowania zaburzeń depresyjnych, lękowych, odżywiania czy uzależnień. Rzetelna diagnoza ADHD pozwala na lepsze zrozumienie swojego funkcjonowania, a także na opracowanie strategii radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami i wdrożenie adekwatnych form leczenia.

UMÓW WIZYTĘ

Czym jest ADHD?

ADHD zaliczamy do grupy zaburzeń neurorozwojowych o podłożu biologicznym, w dużym stopniu uwarunkowanych genetycznie, a ich objawy ujawniają się na wczesnym etapie rozwoju – najczęściej w dzieciństwie. Nie oznacza to jednak, że diagnoza ADHD może zostać postawiona tylko w tym okresie życia – zdarza się, że charakterystyczne objawy nie są wtedy łatwo dostrzegalne lub są błędne postrzegane jako problemy z zachowaniem, roztargnienie, lenistwo czy marzycielstwo. 

Zgodnie z klasyfikacjami ICD-11 i DSM-5 w ADHD wyróżniamy 3 główne grupy objawów:

Zaburzenia uwagi dotyczą przede wszystkim utrzymania oraz świadomego i celowego sterowania uwagą, szczególnie wtedy, jeśli coś nie jest angażujące emocjonalnie lub nie wiąże się z natychmiastową „nagrodą”. Zaburzenia uwagi w ADHD objawiają się np. łatwym rozpraszaniem, błądzeniem myślami, zapominaniem, tendencją do „hiperfokusu” (silnego skupienia na jednej aktywności kosztem innych, równie ważnych).

Nadmierna aktywność, np. niepokój ruchowy, potrzeba ciągłej aktywności, trudności z odpoczynkiem.

Impulsywność jako trudności z kontrolowaniem swoich reakcji zarówno w obszarach emocjonalnym, poznawczym, komunikacyjnym, jak i w zachowaniu. Mogą się one objawiać wybuchowością, drażliwością, pochopnym podejmowaniem decyzji, przerywaniem wypowiedzi innych czy ryzykownymi działaniami. 

Objawy ADHD mogą wyglądać inaczej na różnych etapach życia. U dzieci na pierwszy plan często wysuwają się objawy nadmiernej aktywności i impulsywności. W dorosłości nadpobudliwość często przybiera formę wewnętrznego napięcia i trudności z odprężeniem się. Dorosłe osoby z ADHD doświadczają często trudności ze świadomym i celowym sterowaniem uwagą, priorytetyzacją zadań, realizowaniem codziennych obowiązków. Nierzadko negatywny wpływ objawów ADHD na funkcjonowanie jest bardziej odczuwalny w dorosłości, gdy rośnie ilość zadań i odpowiedzialności, a zanika zewnętrzna struktura tworzona dotychczas przez szkołę i rodzinę.

Niewyróżnionym w klasyfikacjach, ale nie mniej ważnym aspektem ADHD jest dysregulacja emocjonalna czyli trudność z regulowaniem intensywności, czasu trwania i sposobu wyrażania emocji. Osoby z ADHD często doświadczają emocji szybciej, silniej i dłużej. Dysregulacja emocjonalna w ADHD może objawiać się szybkimi zmianami stanów emocjonalnych, niską tolerancją frustracji, silnymi reakcjami na pozornie błahe sytuacje, brakiem dystansu do własnych przeżyć, trudnością z nazywaniem doświadczanych emocji i działaniem pod ich wpływem. 

Innym zjawiskiem często obserwowanym u osób z ADHD, które nie jest uwzględnione w oficjalnych kryteriach diagnostycznych jest dysforia związana z wrażliwością na odrzucenie (Rejection Sensitive Dysphoria, RSD). RSD objawia się silnymi reakcjami emocjonalnalnymi na odrzucenie, krytykę czy brak aprobaty ze strony innych osób. Reakcje te są często nieproporcjonalne do sytuacji i trudne do opanowania. Objawy RSD mogą prowadzić do wycofywania się z bliskich relacji z obawy przed zranieniem lub do nadmiernej zależności od akceptacji ze strony innych.

Jak przebiega proces diagnozy ADHD u dorosłych?

Proces diagnozy ADHD składa się z kilku spotkań, w trakcie których psycholog-diagnosta zapoznaje się z historią osoby badanej, wykonuje obserwację kliniczną, ocenia nasilenie objawów obecnie i w przeszłości oraz ich dynamikę na różnych etapach życia. Ważnym elementem jest również diagnostyka różnicowa, a więc weryfikacja innych niż ADHD, możliwych przyczyn doświadczanych przez pacjenta objawów. Szczególny nacisk kładziemy na różnicowanie ADHD z zaburzeniami nastroju, lękowymi i osobowości, nie zapominając jednak, że zaburzenia te mogą współwystępować.

Etapy diagnozy ADHD

Wywiad diagnostyczny

  • Proces diagnostyczny rozpoczyna się wywiadem diagnostycznym, czyli szczegółową rozmową z psychologiem-diagnostą, która skupia się na historii życiowej pacjenta, przebiegu edukacji, kariery zawodowej, relacji społecznych i trudnościach doświadczanych na kolejnych etapach życia.

Badania z użyciem specjalistycznych narzędzi diagnostycznych

  • Po przeprowadzeniu wywiadu psycholog-diagnosta dobiera zestaw badań – wywiadów, kwestionariuszy i testów służących dalszemu, pogłębionemu zrozumieniu trudności i doświadczeń osoby badanej. W naszej klinice do diagnozy ADHD wykorzystywane są przede wszystkim narzędzia takie jak DIVA-5, test komputerowy MOXO i MMPI-2.
  1. DIVA-5 (Diagnostic Interview for ADHD in Adults) to specjalistyczny wywiad diagnostyczny służący do oceny objawów ADHD u dorosłych. Oparty na kryteriach DSM-5, pozwala na dokładną analizę objawów związanych z ADHD występujących zarówno w dorosłym życiu, jak i w dzieciństwie i okresie adolescencji. Wywiad składa się z pytań dotyczących dwóch głównych obszarów: zaburzeń koncentracji uwagi oraz nadpobudliwości psychoruchowej i nadmiernej impulsywności. Podczas sesji diagnostycznej pacjent jest pytany o różne aspekty swojego funkcjonowania na przestrzeni życia, a diagnosta analizuje jak potencjalne objawy ADHD mogą na nie wpływać. Badanie z wykorzystaniem DIVA-5 trwa około 120 minut.
  2. MOXO to obiektywny test komputerowy, który mierzy 4 główne wskaźniki istotne w diagnostyce ADHD: uwagę, impulsywność, nadaktywność i czas reakcji. Podczas badania stosowane są  wizualne i dźwiękowe bodźce rozpraszające, co pozwala uzyskać informacje na temat wpływu dystraktorów (symulujących elementy życia codziennego) na wyniki osoby badanej. Diagnosta porównuje uzyskane wyniki z normami populacyjnymi, dzięki czemu może ocenić, czy poziom uwagi, impulsywności, czas reakcji i rejestrowana aktywność mieszczą się w zakresach norm dla osób neurotypowych w tym samym wieku i tej samej płci, czy też istotnie od nich odbiegają.  Spotkanie, na którym wykonywany jest test MOXO trwa około 50 minut.
  3. MMPI-2 (Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości) jest kwestionariuszem służącym ocenie osobowości i jej struktury. Pozwala zidentyfikować inne zaburzenia psychiczne, które mogą dawać objawy podobne do ADHD i/lub często współwystępują z ADHD. Skale MMPI-2 dają wgląd w sposób przeżywania emocji, relacji interpersonalnych i radzenia sobie ze stresem osoby badanej. Umożliwiają też ocenę mechanizmów kompensacyjnych, które osoba badana może rozwinąć w celu zrównoważenia doświadczanych trudności. MMPI-2 dostarcza więc wielu informacji pomocnych w planowaniu strategii terapeutycznych.  Badanie za pomocą MMPI-2 trwa około 120 minut.

Przekazanie opinii

  • Na ostatnim spotkaniu psycholog-diagnosta przekazuje osobie badanej pisemną opinię zawierającą informacje zebrane w troku procesu diagnostycznego, wyniki badań i wnioski diagnostyczne. Jest to też czas na omówienie dalszych kroków, rekomendacje terapeutyczne, psychoedukację i odpowiedzi pytania osoby badanej.

Informacje dotyczące kosztu procesu diagnostycznego, z uwzględnieniem poszczególnych jego etapów, znajdują się w zakładce CENNIK.

Kiedy podjąć diagnostykę w kierunku ADHD u osób dorosłych?

Diagnostykę w kierunku ADHD warto podjąć, gdy utrzymują się u Ciebie problemy z koncentracją uwagi, planowaniem, organizacją i doprowadzaniem spraw do końca, doświadczasz chronicznego zmęczenia, trudności z kontrolowaniem swoich reakcji, często czujesz się przeciążony/-a bodźcami zewnętrznymi i wewnętrznymi, a jednocześnie odczuwasz silną potrzebę stymulacji.

Podjęcie diagnozy jest szczególnie wskazane, gdy objawy te negatywnie wpływają na Twoje poczucie wartości, sprawczości, funkcjonowanie zawodowe i w relacjach interpersonalnych. Pamiętaj, że identyfikacja przyczyn objawów i zastosowanie odpowiednich form leczenia może znacząco poprawić jakość życia i ograniczyć ryzyko wtórnych zaburzeń, np. depresyjnych czy lękowych.

Wypełnij kwestionariusz ASRS-v1.1 – przesiewowy test w kierunku ADHD, który ocenia nasilenie cech i zachowań typowych dla osób z ADHD.

Dlaczego warto rozpocząć diagnozę w kierunku ADHD w KeyClinic?

Zespół KeyClinic tworzą doświadczeni specjaliści – psycholodzy i psychiatrzy. Prowadzimy kompleksową diagnostykę z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi. Co ważne, nie poprzestajemy na postawieniu diagnozy. Wnioski z procesu diagnostycznego przekuwamy w plan dalszej strategii terapeutycznej uwzględniającej indywidualne potrzeby i kontekst życiowy osoby badanej. Procesy diagnostyczne realizowane w KeyClinic prowadzone są zgodnie z najnowszymi standardami zawartymi w klasyfikacjach ICD-11, DSM-5, a także polskimi i międzynarodowymi wytycznymi:

  • Gondek TM i wsp.: Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD. Rekomendacje Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i koalicji organizacji na rzecz osób z ADHD, 2024
  • Royal College of Psychiatrists in Scotland: ADHD in adults: good practice guidelines, 2023
  • Australian ADHD Professionals Association: ADHD Guideline Development Group. Australian evidence-based clinical practice guideline for Attention Deficit Hyperactivity, 2022

Psychologowie – diagności specjalizujący się w diagnostyce ADHD w KeyClinic: