Leczenie ADHD u dzieci i dorosłych

ADHD (ang. attention deficit hyperactivity disorder) jest zaburzeniem neurorozwojowym związanym z nieprawidłowościami w formowaniu i selekcji synaps w korze przedczołowej w okresie dzieciństwa. Częstość jego występowania u dzieci szacuje się na 5-7%, natomiast u dorosłych na 2,5-4,5%. „Wyrośnięcie z ADHD” może się zdarzyć, jeśli w wieku nastoletnim dojdzie do skompensowania nieprawidłowości synaptycznych, jednak dzieje się tak tylko u niektórych osób.

UMÓW WIZYTĘ

Jakie są przyczyny ADHD?

Jak w przypadku większości innych zaburzeń funkcjonowania psychicznego, podłoże ADHD jest wieloczynnikowe. ADHD jest wynikiem złożonych interakcji między genami, strukturą i siecią połączeń neuronalnych mózgu oraz czynnikami środowiskowymi. Skomplikowana i złożona etiologia ADHD w praktyce klinicznej skutkuje różnorodną manifestacją jego objawów u różnych osób. Czynniki genetyczne (takie jak niektóre geny związane z dopaminą) mogą odgrywać istotną rolę w rozwoju zaburzenia aż w 75% przypadków. Dopamina i noradrenalina są kluczowymi neuroprzekaźnikami w rozwoju objawów ADHD. Dysregulacja neurotransmisji w zakresie dopaminy i noradrenaliny prowadzi właśnie do typowych objawów takich, jak: zaburzenia uwagi i kontroli impulsów. ADHD jest także związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem sieci neuronalnych obejmujących połączenia między korą przedczołową a innymi regionami mózgu, takimi jak prążkowie. Te nieprawidłowości niekorzystnie wpływają na zdolność do hamowania impulsów, utrzymywanie uwagi i przetwarzanie nagród.

 

Objawy ADHD – nie tylko bieganie po klasie i rozmawianie na lekcji

Trzy główne grupy objawów w ADHD obejmują zaburzenia uwagi, nadmierną ruchliwość i impulsywność. Zaburzenia uwagi wiążą się z nieprawidłowościami w zakresie filtracji bodźców, selekcji istotnych informacji i nadmierną rozpraszalnością. Manifestują się m.in. „błądzeniem myślami”, myśleniem o tematach niezwiązanych z wykonywanym zadaniem, co utrudnia jego realizację. Współwystępujące deficyty w zakresie funkcji wykonawczych, pamięci roboczej i kontroli poznawczej przyczyniają się do trudności w organizacji, priorytetyzacji i inicjowaniu działań. Występują także problemy z utrzymywaniem koncentracji uwagi i wysiłku umysłowego koniecznego do kończenia rozpoczętych działań, szczególnie, jeśli działania te nie zapewniają wysokiego poziomu stymulacji. Z deficytem funkcji wykonawczych, a w szczególności hamowania reakcji, związana jest także impulsywność. Objawia się ona tendencją do natychmiastowego działania w odpowiedzi na pojawiające się bodźce, bez rozważenia ryzyka i konsekwencji. 

Dysfunkcje w ADHD obejmują także procesy motywacyjne i wiążą się z potrzebą szybkiej gratyfikacji i trudnością z oczekiwaniem na odroczone w czasie pozytywne wzmocnienia. Badania pokazują, że osoby z ADHD mogą nadmiernie reagować na „nagrody”, gdy są one natychmiastowe, mają natomiast mniejszą zdolność do przewidywania i rejestrowania satysfakcji z działań, przy których gratyfikacja jest odroczona. Jedną ze stosowanych strategii pobudzania motywacji może być więc ciągłe poszukiwanie nowych, stymulujących bodźców, co może istotnie utrudniać realizację założonych celów długoterminowych i przyczyniać się do podejmowania ryzykownych zachowań. 

Innym istotnym obszarem w ADHD jest dysregulacja emocjonalna, która jest związana z obniżeniem zdolności hamowania reakcji wywołanych silnymi emocjami i trudnościami z regulowaniem swojego stanu psychicznego w odpowiedzi na różne sytuacje życiowe. Deficyt w zakresie samoregulacji emocjonalnej może sprzyjać „zanurzeniu” się w odczuwanych emocjach i trudnościom z przeniesieniem uwagi na inne aspekty sytuacji, co mogłoby być pomocne w zmniejszeniu nasilenia odczuwanych intensywnych emocji. Nadmierna reaktywność emocjonalna może prowadzić do znacznych, niekontrolowanych zmian nastroju i zachowania, które mogą skutkować istotnymi trudnościami zarówno w funkcjonowaniu codziennym, jak i w relacjach interpersonalnych. Nierzadko zdarza się, że osoby z ADHD (szczególnie nierozpoznanym i/lub nieleczonym) doświadczały w dzieciństwie krytyki, braku akceptacji i niezrozumienia ich trudności ze strony otoczenia. Takie doświadczenia wraz trudnościami w regulacji emocji mogą przyczynić się do szczególnej wrażliwości na odrzucenie czy krytykę. Wyrazy dezaprobaty ze strony innych, nawet jeśli są tylko przewidywane, budzą silne emocje takie, jak: złość, lęk, wstyd, smutek, poczucie winy. Może to prowadzić do unikania relacji społecznych i utrwalania negatywnych przekonań na swój temat. 

Nadmierna aktywność u dorosłych często manifestuje się w mniej zauważalny dla otoczenia sposób niż u dzieci – utrzymującym się niepokojem, napięciem, trudnościami z odprężeniem się i odpoczynkiem.

 

Jak funkcjonowanie ADHDowego mózgu przyczynia się do występowania objawów?

Podłożem neurobiologicznym wszystkich grup objawów ADHD są zaburzenia przetwarzania informacji w różnych obwodach neuronalnych związanych z korą przedczołową. W szczególności obniżona aktywność grzbietowo-bocznej kory przedczołowej prowadzi do zaburzeń funkcji wykonawczych i uwagi, które skutkują trudnościami z planowaniem, organizacją, inicjowaniem i kończeniem zadań oraz utrzymaniem wysiłku umysłowego. Prawidłowa aktywność kory przedczołowej wymaga optymalnej transmisji dopaminergicznej oraz noradrenergicznej, a zarówno niedobór, jak i nadmiar tych neuroprzekaźników może prowadzić do zaburzeń poznawczych. Stymulacja noradrenergiczna wzmacnia dany sygnał przez zwiększenie łączności w obrębie sieci przedczołowych, natomiast dopaminergiczna zmniejsza “szum”, zapobiegając nieprawidłowym połączeniom. Skutkiem niewystarczającej stymulacji w zakresie tych szlaków jest osłabienie odczuwania sygnałów, a wzmocnienie odczuwania „szumu”, co prowadzi do funkcjonalnych trudności typowych dla ADHD.  

 

Leczenie ADHD

Podstawowe strategie terapeutyczne ADHD obejmują farmakoterapię i oddziaływania psychoterapeutyczne. Lekami pierwszego rzutu są leki należące do grupy stymulantów, w Polsce przede wszystkim metylofenidat, który jest zwykle skuteczny i dobrze tolerowany. Poza tym w zmniejszeniu nasilenia objawów ADHD pomocne mogą być takie leki, jak atomoksetyna czy bupropion. Niestety żadna z obecnie stosowanych form farmakoterapii nie zapewnia długoterminowej poprawy, która utrzymywałaby się po przerwaniu lub zakończeniu stosowania leków. Leki mogą być  mogą znacznie poprawić koncentrację, zmniejszyć impulsywność, “chaos w głowie” i korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie pacjentów, ale “nie leczą” z ADHD. Integralną częścią procesu terapeutycznego, kluczową dla uzyskania trwałej poprawy funkcjonowania, jest wdrażanie nowych strategii radzenia sobie z trudnościami, które mogą zastąpić niekonstruktywne nawyki i utrwalone schematy myślowe. Niezwykle pomocny w tym trudnym procesie jest program psychoedukacji. Nie tylko pomaga on w zrozumieniu doświadczanych trudności, ale także w rozwijaniu skutecznych strategie radzenia sobie z problemami organizacyjnymi, prokrastynacją, potrzebą stymulacji, dysregulacją emocjonalną. Specjaliści w KeyClinic opierają leczenie nie tylko na skutecznej i dobrze tolerowanej farmakoterapii, ale także na budowaniu w pacjentach świadomości, że ADHD jest stanem, którym można efektywnie zarządzać i zwiększaniu motywacji pacjentów do aktywnego uczestnictwa w leczeniu. Nasze doświadczenie pokazuje, że to najlepsza droga do uzyskania trwałej poprawy funkcjonowania i jakości życia osób z ADHD. 

W sytuacji braku/niepełnej skuteczności, nietolerancji lub istnienia przeciwwskazań do stosowania farmakoterapii, alternatywną metodą leczenia może być przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS). Metoda ta, w przeciwieństwie do farmakoterapii, może mieć długotrwałe efekty, ponieważ opiera się na wzmacnianiu neuroplastyczności w obrębie prawostronnej grzbietowo-bocznej i brzuszno-bocznej kory przedczołowej, której niedostateczną aktywność w ADHD wykazały funkcjonalne badania obrazowe mózgu. TMS umożliwia więc ingerencję w patofizjologiczne mechanizmy leżące u podłoża ADHD. Szczególnie dobre efekty terapeutyczne obserwuje się w zakresie poprawy funkcji wykonawczych i uwagi.

W KeyClinic diagnostykę i leczenie ADHD prowadzimy zgodnie z najnowszymi wytycznymi:

Psychoterapia z uwzględnieniem potrzeb osób z ADHD i AuDHD

Osoby z ADHD i AuDHD* często mierzą się z trudnościami, które wykraczają poza podstawowe kryteria diagnostyczne zaburzeń neurorozwojowych. Mogą to być m.in.: problemy z organizacją czasu, regulacją emocji, budowaniem relacji czy radzeniem sobie z przeciążeniem poznawczym, emocjonalnym i sensorycznym. Psychoterapia uwzględniająca specyficzne trudności i potrzeby związane z ADHD i AuADHD* nie tylko pomaga w lepszym rozumieniu siebie i rozwijaniu codziennych strategii radzenia sobie z wyzwaniami, ale też wzmacnia poczucie wartości oparte na indywidualnych zasobach i akceptacji neuroróżnorodności.

 

*Czym jest AuDHD?

U osób z AuDHD współwystępują cechy dwóch form neuroróżnorodności: ADHD i spektrum autyzmu, co wiąże się z unikalnym obrazem klinicznym, obejmującym zarówno trudności charakterystyczne dla zaburzeń uwagi, impulsywności i nadaktywności, jak i wyzwania związane z przetwarzaniem sensorycznym, funkcjonowaniem społecznym oraz potrzebą przewidywalności i rutyny. Osoby z AuDHD mogą jednocześnie doświadczać potrzeby stymulacji i poczucia przebodźcowania, intensywnych reakcji emocjonalnych i trudności w ich rozumieniu czy nazywaniu, problemów z interpretacją kontekstów społecznych i szczególnej wrażliwości na ocenę i krytykę. Współwystępowanie cech ADHD i spektrum autyzmu, szczególnie jeśli nie są one rozpoznane i rozumiane przez osobę i jej otoczenie, może przyczyniać się do przewlekłego poczucia wadliwości, niedopasowania, wykluczenia. Osoby z AuDHD nierzadko uczą się ukrywać objawy i trudności, próbując w ten sposób dostosować się do oczekiwań innych i uniknąć odrzucenia. Długotrwałe maskowanie objawów może jednak prowadzić do chronicznego zmęczenia, napięcia, zatracenia kontaktu z własnymi potrzebami i emocjami, a także do budowania swojej tożsamości przez pryzmat deficytów – tego “co jest ze mną nie tak “. Trafna diagnoza umożliwia lepsze zrozumienie własnych mechanizmów funkcjonowania oraz dobór skutecznych strategii wspierających codzienne życie i dobrostan psychiczny.

 

Nad czym możemy pracować w procesie w psychoterapii?

Jednym z kluczowych kroków w pracy terapeutycznej z osobami z ADHD i w spektrum autyzmu jest zrozumienie i akceptacja objawów. Trudności związane z neuroróżnorodnością mogą być źródłem frustracji, wstydu i obniżonego poczucia własnej wartości. Terapia skupiona na edukacji i akceptacji pozwala dostrzec, że wiele zachowań wynika z odmienności funkcjonowania mózgu, a nie z braku starań czy umiejętności.

Zamiast traktować objawy jako ograniczenie, uczymy się postrzegać je jako wyzwania, które można oswoić. Wspieramy pacjentów w identyfikowaniu swoich mocnych stron, budowaniu zdrowego dialogu wewnętrznego i wprowadzaniu strategii, które pomogą radzić sobie z codziennymi trudnościami. Rozwijanie samoakceptacji, w połączeniu ze stosowaniem indywidualnie dobranych praktycznych narzędzi, otwiera drogę do bardziej zrównoważonego i satysfakcjonującego życia.

 

Na czym polega psychoterapia?

Pierwszym krokiem w terapii jest uważne i wnikliwe poznanie osoby – jej doświadczeń, sposobów przeżywania emocji, przetwarzania informacji i funkcjonowania w relacjach z ludźmi, a także mechanizmów, jakie wykształciła, by radzić sobie z trudnościami. Proces terapeutyczny dostosowujemy do unikalnych potrzeb i celów osoby, z uwzględnieniem jej indywidualnego stylu poznawczego i interpersonalnego. Szczególną rolę w pracy z osobami neuroróżnorodnymi pełni stabilna relacja terapeutyczna. Tworzy bezpieczną przestrzeń, wolną od ocen i presji, w której można funkcjonować bez potrzeby maskowania objawów czy tłumienia swoich reakcji. W takiej relacji możliwe jest stopniowe budowanie zaufania i eksplorowanie swoich przekonań, reakcji emocjonalnych i potrzeb. Terapia oparta na autentycznym kontakcie wzmacnia samoakceptację i poczucie spójności, pomaga budować sprawczość i daje przestrzeń do wspólnego poszukiwania strategii radzenia sobie, które są zgodne z indywidualnym stylem funkcjonowania pacjenta.

Umów się na pierwszą konsultację

Poznaj zespół terapeutyczny KeyClinic, który tworzą doświadczeni psychoterapeuci, psycholodzy i psychiatrzy. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na pierwszą konsultację z psychoterapeutą specjalizującym się w pracy z osobami neuroróżnorodnymi. Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc.

TMS w terapii ADHD (tylko w KeyClinic!)

TMS jest alternatywną metodą leczenia ADHD w sytuacji braku bądź niepełnej skuteczności, nietolerancji lub istnienia przeciwwskazań do stosowania farmakoterapii. Metoda ta, w przeciwieństwie do farmakoterapii, może mieć długotrwałe efekty, ponieważ opiera się na wzmacnianiu neuroplastyczności w obrębie prawostronnej grzbietowo-bocznej i brzuszno-bocznej kory przedczołowej, której niedostateczną aktywność w ADHD wykazały funkcjonalne badania obrazowe mózgu. TMS umożliwia więc ingerencję w patofizjologiczne mechanizmy leżące u podłoża ADHD. Szczególnie dobre efekty terapeutyczne obserwuje się w zakresie poprawy funkcji wykonawczych i uwagi.

Jak wygląda terapia TMS dla osób z ADHD?

Leczenie trwa 3 tygodnie i składa się z serii 15 zabiegów trwających po 15 minut. W trakcie zabiegu pacjent siedzi w wygodnym fotelu, a przyłożona do głowy cewka emituje impulsy elektromagnetyczne skierowane precyzyjnie w określony rejon mózgu. Leczenie odbywa się w trybie ambulatoryjnym, bez konieczności podawania znieczulenia, hospitalizacji czy przebywania na zwolnieniu. Zabiegi w żaden sposób nie zaburzają życia codziennego.

Metoda charakteryzuje się nielicznymi i mało uciążliwymi skutkami ubocznymi, z których najczęstsze to niewielki dyskomfort odczuwany w miejscu stymulacji głowy (podrażnienie, szczypanie) oraz przemijający ból głowy.

 

Umów się na wstępną konsultację

Jeśli zastanawiasz się nad skorzystaniem z protokołu TMS dla ADHD, umów się na konsultację w sprawie omówienia szczegółów.

UMÓW WIZYTĘ
Koordynatorka zabiegów
Koordynatorka zabiegów
null

Leczenie zabiegowe TMS

Kwalifikacja psychiatryczna do leczenia TMS (od 18 r.ż.) (50-60 min.)
400 PLN
Kwalifikacja psychiatryczna do leczenia TMS (15-18 r.ż.) (90 min.)
1000 PLN
Zaburzenia depresyjne protokół klasyczny (20 zabiegów, 4 tygodnie, 10 Hz, 1600 impulsów / zabieg)
5000 PLN
Zaburzenia depresyjne protokół EXPRESS TMS® (20 zabiegów, 4 tygodnie, 50 Hz, 600 impulsów / zabieg)
4000 PLN
Ból neuropatyczny (10 zabiegów, 1-2 tygodnie, 1 lub 20 Hz, 4-10 min / zabieg)
od 1500 PLN
Terapia OCD (15 zabiegów, 3 tygodnie, rTMS 1 HZ)
3500 PLN
Terapia ADHD/ADD (15 zabiegów, 3 tygodnie)
4500 PLN
Zaburzenia depresyjne – pakiet dodatkowy przypominający
wycena indywidualna

Sprawdź powiązane usługi w naszej ofercie

null