Proces diagnozy ADHD u dzieci i młodzieży
Diagnoza ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, stanowi kluczowy etap w zrozumieniu trudności, z jakimi borykają się dzieci i młodzież, oraz w opracowaniu odpowiednich metod wsparcia.
Wielu młodym osobom z ADHD przez długi czas trudno jest poradzić sobie z wyzwaniami, które często pozostają nierozpoznane lub są mylnie interpretowane przez otoczenie. Objawy ADHD mogą przejawiać się w trudnościami z koncentracją, nadmierną impulsywnością, a także problemami z nadmierną aktywnością, co wpływa na funkcjonowanie w szkole, w relacjach rówieśniczych czy w codziennych obowiązkach. Dzieci z ADHD mogą zmagać się z frustracją, poczuciem niepowodzenia oraz problemami w relacjach z innymi. Nieleczone ADHD może prowadzić do problemów z samooceną, rozwoju lęku społecznego i innych zaburzeń emocjonalnych.
Przeprowadzenie diagnozy ADHD u dzieci i młodzieży pozwala na lepsze zrozumienie ich trudności, a także na opracowanie odpowiednich strategii wsparcia i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, co wspiera ich rozwój i integrację w środowisku społecznym i edukacyjnym.
Niezdiagnozowane ADHD może przyczyniać się do występowania zaburzeń depresyjnych, lękowych, odżywiania czy uzależnień. Rzetelna diagnoza ADHD pozwala na lepsze zrozumienie swojego funkcjonowania, a także na opracowanie strategii radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami i wdrożenie adekwatnych form leczenia.